onsdag, mars 18, 2009

Focaccia. . .


. . Till soppan idag på jobbet ! Hmmm de första två plåtarna råkade bli för mörka så här är är plåt 3 & 4... Glömde vrida ner värmen på ugnen när de sattes in!!
Recept på Focaccian kommer här
Sätt på ugnen på 250 grader
2,6 l kallt vatten + 2 pkt jäst, tillsätt 8 dl grahamsmjöl, 1 påse vetemjöl special (2kg) + 2 L Kör i degblandaren i ca 15 min,tillsätt 4 msk salt kör igen ca 5 min.
Täck med en bakduk och låt Jäsa ca 45 min. Dela degen i 4, dra eller kavla ut varje på olivolje smort bakplåtspapper, häll på lite olivolja, samt någon god krydda jag tog rosmarin för dagen. Gnid in olja och kryddor och gör hål med fingrarna. Om man vill kan trycka i oliver och soltorkade tomater eller vad man tycker. Låt jäsa igen ca 45 min.
Stö över lite flingsalt och ställ in i ugnen, glöm inte att sänka till 225 grader . Baka i ca 20 min
Gott till vilken soppa som helst... Idag hade jag Nikkaloukta soppa (nötfärs, vitklål, lök, purjo, senap, lagerblad och buljong + persilja) Bon appetit!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Detta brödet är sååå himla gott! /Anna.

Claramaja sa...

Ja visst är det... inte lika gott om man missar flingsaltet ovanpå som jag gjort några gånger när man har för bråttom... Millis